VEŘEJNÁ DOPRAVA

Městská a příměstská doprava je zajišťována tramvajemi, autobusy a vlaky. Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) ročně přepraví 55 miliónů osob pomocí 23 autobusových a 7 tramvajových linek. Příměstskou dopravu organizuje Koordinátor integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK), který poptává služby u soukromých přepravců.


Jak se může změnit budoucnost veřejné dopravy v Olomouci?

Zašlete nám své doplnění na: planmobility.olomouc@seznam.cz.

Navržená opatření a aktivity:


Zavedení tangenciální autobusové linky v trase (Tržnice – Smetanovy Sady, žel.stanice -) Povel - Nové Sady – Slavonín - Nová Ulice – Neředín (- Olomouc CITY – Globus).

Prodloužení tramvajové trati v úseku Trnkova – Zikova - Družební v lokalitě Nové Sady. (cca 1,5 km)

Prodloužení tramvajové trati v úseku Trnkova – Zikova - Družební - Slavonín. (cca 2,5 km)

Prodloužení tramvajové trati z Pavloviček do Chválkovic. (cca 2,5 km)

Prodloužení tramvajové trati ze smyčky Neředín do průmyslové zóny Neředín. (cca 2,5 km)

Prodloužení tramvajové trati v úseku Nová Ulice - Aquapark. (cca 700 m)

Výstavba tramvajové trati v úseku Náměstí Hrdinů – Legionářská – U Sportovní haly – Lazce. (cca 2 km)

Výstavba tramtrainu v severovýchodní oblasti města:Olomouc-Samotišky-Dolany. (cca 7 km)

Zavedení hodinové či několika hodinové jízdenky na MHD.

Zavedení týdenního jízdného (především pro turisty).

Integrace jízdného mezi MHD a vlakovými spoji (v rámci regionální dopravy zasahující mimo území města).

Zavedení možnosti platby kreditní kartou při odbavení přímo v dopravním prostředku.

Systematická organizace nočních linek pro obslužnost města, posílení nočních spojů a jejich návaznost před nepracovními dny a při konání kulturních akcí se zaměřením na dostupnost okrajových částí města.

Upřednostnění MHD na křižovatkách vyhrazenými řadícími pruhy a signalizací.

Výstavba nové vozovny pro tramvaje.

Vybudování nové vozovny pro autobusy MHD.

Vybudování autobusového terminálu v návaznosti na železniční uzel Hlavní nádraží.

Zřízení přístřešků na zastávkách MHD na území celého města.

Prodloužení tramvajové linky č.7 ze zastávky Fibichova do Pavloviček.

Obnova tramvajové trati v ulici I. P. Pavlova (obsluha Fakultní nemocnice).

Odstavné plochy v centru města pro vozidla linkových autobusových spojů.

Realizace integrovaných zastávek tram+bus u téže nástupní hrany (např. Tržnice).

Rozšířit nástupní ostrůvky na vytížených zastávkách (např. Náměstí Hrdinů, Tržnice, Okresní soud).

Technická infrastruktura pro provoz VHD (např. měnírny).

Úpravy zastávek MHD: minimalizace využívání zálivů, aplikace zátkových zastávek (např. Rooseveltova; Nové Sady, Sokolovna).

Úpravy zastávek MHD: sjednocení délky nástupní hrany na 2 vozidla (současné stanicování zvyšuje kapacitu a umožňuje přestupy).

Vyznačení vyhrazeného jízdního pruhu pro VHD (např. Rooseveltova-Polská, tř. 17.listopadu, tř. Svobody, tř. Kosmonautů, Chválkovická, Velkomoravská-Albertova,Foerstrova, Na Střelnici, Rolsberská-Přerovská-Týnecká, Palackého-Litovelská-tř. Míru, Dolní Hejčínská-Ladova).

Zavedení tramtrain Palackého-Tř. Svobody-17. listopadu-Tř. Kosmonautů-Hl.nádraží (zkrácení trasy vlaku ze 4,8 km na 3,2 km; přiblížení centru; možnost průjezdného modelu a zřízení P+R mimo území města s dostupností tram-train do centra města).

Zrušení tramvajového provozu a jeho nahrazení elektrobusy.

Ucelená infrastruktura bez bariér v rámci veřejné dopravy (zastávky umožňující bezbariérový nástup, navazující trasy od zastávky a přechody poblíž zastávek), vč. železnice.

Budování parkovišť P+R mimo území města s návazností na železniční dopravu (vlak, tramtrain).

Budování parkovišť P+R na okraji města s návazností na kapacitní MHD.

Odstranění vynechávek v taktovém jízdním řádu u vlakových linek.

Optimalizace (zvýšení) počtů spojů MHD dle přepravní poptávky (s ohledem na denní dobu); posíllení spojů od Hlavního nádraží na konci a začátku týdne v souvislosti s příjezdem studentů.

Posílení obslužnosti veřejnou dopravou v oblasti průmyslových zón.

Používání oboustranných tramvají v době výluk místo náhradní dopravy zajišťované autobusy.

Úprava tarifu MHD: bezplatná zóna.

Úprava tarifu MHD: větší zvýhodnění dětí a rodičů předškolních dětí.

Úprava tarifu MHD: zlevněná krátká jízda.

Úpravy jízdních řádů: návaznost MHD na vlaky (zejména mimo špičku, kdy jsou intervaly delší).

Užší spolupráce s Olomouckým krajem na tvorbě koncepce obslužnosti IDSOK.

Zavedení expresních autobusových linek.

Zavedení MHD zdarma.

Zpřehlednění systému vedení linek MHD a zlepšení jejich provázanost (včetně přestupů a prokladů v soubězích).

Zřízení kyvadlové dopravy ze záchytných parkovišť do centra města a pracovních zón.

Zřízení wifi připojení ve vozidlech MHD.

Poskytování aktuálních dat o MHD přes internet (např. zpoždění na IDOS, nízkopodlažní spoje v aplikaci MHD Olomouc, výluky, poloha vozidel); i tištěně ( nízkopodlažní spoje).

Bezplatná přeprava jízdního kola ve vozidlech MHD.

Zavedení samopřepočítávacího tarifu jízdného v MHD (prostřednictvím čipové karty, zpětné přepočítání z jednorázové jízdenky na celodenní/týdenní/atd. s cílem nabídnout cestujícímu nejvhodnější tarif dle jeho skutečného pohybu v MHD, vzor londýnská Oyster Card).

Zlepšení podmínek pro každodenní cestování (dojíždění) v příměstských vlacích s jízdním kolem (úprava vozidel, přeprava zdarma nebo zvýhodněně oproti tarifu ČD).

Zavedení hlášení o kulturních zajímavostech v dopravních prostředcích MHD.

Pořízení autobusů MHD s ekologickým pohonem (elektro, CNG).

Pořízení kapacitních vozidel MHD (tramvaje, autobusy).

Pořízení klimatizovaných vozidel MHD (tramvaje, autobusy).

Pořízení menších autobusů MHD (pro méně vytížené linky).

Pořízení nízkopodlažních vozidel MHD (tramvaje, autobusy).

Co už víme o veřejné dopravě v Olomouci?