VEŘEJNÁ DOPRAVA

Městská a příměstská doprava je zajišťována tramvajemi, autobusy a vlaky. Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) ročně přepraví 55 miliónů osob pomocí 23 autobusových a 7 tramvajových linek. Příměstskou dopravu organizuje Koordinátor integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK), který poptává služby u soukromých přepravců.


Jak můžete změnit budoucnost veřejné dopravy v Olomouci?

Stačí nám ve formuláři níže odpovědět na některé z těchto otázek:


Cestujete veřejnou dopravou?
Považujete cestování veřejnou dopravou za cenově a časově výhodné?
Jsou vozidla DPMO a ostatních dopravců v dobrém stavu?
V čem vidíte nedostatky?
Vnímáte problémy v bezbariérovosti zastávek nebo vozovém parku?
Je cena jízdného přiměřená? Jak hodnotíte četnost a návaznost spojů?
Je přestup mezi jednotlivými spoji v dobré vzdálenosti?
Obdržíte informace o dopravě, mimořádných situacích a výlukách včas?
Je odbavení/přestup cestujících na přestupních uzlech komfortní a rychlé? Které přestupní uzly fungují dobře a kde jsou naopak nedostatky?
Odpovídá prostředí zastávek požadavkům cestujících?
Jsou spoje a jejich intenzita dostačující?
Jsou některá místa nebo oblasti nedostatečně obsluhována veřejnou dopravou?
Využíváte služeb taxi? Funguje dobře nebo byste uvítali změnu?
Používáte službu Uber nebo Liftago ? A jaký je váš postoj k těmto službám a inovacím v této oblasti?
Co je na současném stavu veřejné dopravy nevyhovující a co naopak funguje dobře?

Napište nám prosím své připomínky a podněty, pomůžete změnit dopravu v Olomouci.

Co už víme o veřejné dopravě v Olomouci?

Zapojte se a vložte Váš komentář


Jméno *
E-mail (nebude na webu zveřejněn) *
Vaše zpráva *
Váš komentář bude zveřejněn až po potvrzení administrátorem webu.


Vaše komentáře

Květoš (15. 06. 2017)

Přijde mi nesmyslné budovat tramvajovou trať mimo centrum, je to drahé, dopravně a technicky omezené a navíc tramvaj dělá hluk. Lepší řešení by bylo (pokud chce mít Olomouc i nadále nejmodernější mhd v ČR) pořízení elektrobusů se zastávkovými superchargery umožňující prakticky nekonečný dojezd. Spotřeba elektřiny a celkové pořizovací a provozní náklady jsou menší než u tramvají.

Jiří Kvapil (09. 06. 2017)

Dobrý den. V Olomouci Nových Sadech je přístřešek autobusové zastávky linky č.16 "U Kapličky" ve špatném stavu (Schweitzerova ulice č. 99a). Novinový stánek v přístřešku již několik let není v provozu. Při dešti do přístřešku zatéká. Je třeba celková rekonstrukce.

Dana Calábková (08. 06. 2017)

Dobrý den, vzhledem k plánovaným změnám MHD po dostavbě nové tramvajové trati jsem za pomoci občanů Černovíra vytvořila stručnou analýzu stavu MHD v Černovíře a návrh úpravy. S analýzou i její obsáhlejší verzí byl seznámen p.Luňáček i p.Jakubec. Nevím, jestli v současném stavu projektu se nejedná o příliš konkrétní návrh. K vytvoření analýzy nás vedla snaha vysvětlit důležitost zachování MHD v přibližně stávajícím rozsahu pro občany Černovíra. Návrh řešení byl vytvořen na základě rozhovoru p.Luňáčka a p.Jakubce s občany Černovíra. Analýza současného stavu V současné době zajíždí na konečnou zastávku Černovír autobusy č.22 a č.15. Nepozorujeme, že by docházelo k problémům při odjíždění autobusů z konečné zastávky. Na točně mohou bez problémů stát dva autobusy bez toho, že by bránili v provozu dalším dopravním prostředkům. V případě, že autobus, který má odjet jako první přijede jako druhý, dojde k otočení autobusů v rámci točny, tedy první přijetý se zařadí za autobus, co přijel jako druhý, který se posune na místo prvního přijetého. Linka č.22 je hojně využívána převážně v ranních hodinách směrem do města a v odpoledních z města. Domnívám se, že omezení spojů v těchto frekventovaných časech, by vedlo k výraznému omezení využívání MHD ze strany obyvatel Černovíra, což si nemyslím, že by mělo být cílem. Linka č.15 je v ranních hodinách využívána jako rychlý spoj s hlavním a autobusovým nádražím. Myslím, že by byla využívána i v odpoledních hodinách, což se dá těžko posoudit, jelikož odpoledne zajíždí do Černovíra jen dva odpolední školní spoje. Oba bývají obsazené. Návrh řešení Současnou obslužnost konečné zastávky Černovíra považuje většina obyvatel Černovíra za vyhovující. Vzhledem k plánovanému zrušení linky č.22, navrhujeme pro zachování stávajících spojů použít linku č.17. Nyní linka č.17 zajíždí na konečnou zastávku k Farmaku, která je od Frajtova náměstí vzdálena 550 m. Konečná zastávka v Černovíře je od Frajtova náměstí také vzdálena 550 m. Mezi Frajtovým náměstím a Farmakem obsluhuje linka č.17 ještě zastávku Stratilova. Při změně konečné č.17 by tedy došlo k časové úspoře, jelikož mezi Frajtovým náměstím a konečnou Černovír je zastávka Na Sezníku obsluhována jen v jednom směru. Při zachování současného jízdního řádu linky č.17 by konečná zastávka Černovír byla obsluhována ve stejných intervalech jako dosud. Myslím, že u linky č.17 je i prostor ke zkrácení doby mezi příjezdem a odjezdem na konečnou, která se nyní přes den pohybuje mezi 8 - 24 minutami, a je tedy prostor pro plánované prodloužení trasy na opačné straně linky. Směr k hlavnímu nádraží by zajišťovala linka č.15 a č.21 převážně v ranních a odpoledních hodinách. Zastávka Farmak by byla jako dosud obsluhována linkou č.20.

Tomáš (07. 06. 2017)

MHD v Olomouci je na dobré úrovni ... Bohužel, ikdyž máme obousměrné tramvaje, město a DP je nedokáže využít i jinak. Mohli by se používat při výlukách - tramvaje by jezdily do úseků, kde probíhá výluka a pak by pomocí kolejového přejezdu přejeli na správnou kolej a obsluhovali by část úseku, kde probíhá výluka. Nemuseli by se pak tak často používat autobusy. Další nevýhoda MHD v Olomouci je to, že v našem vozovém parku není ani jeden autobus s klimatizací, dokonce i na příměstských autobusech se objevuje klimatizace, tak proč se neobjednávají do městských autobusů? Jinde to funguje a u nás je to problém? Dále by dopravní podnik mohl zvýšit informovanost cestujících podobně jak je to v jiných městech. Např. aplikace na mobil, která by ukazovala stejné data jako inteligentní zastávky. A např. po vzoru DP v Brně mít i aplikaci, která ukazuje spoje MHD na mapě (http://iris.bmhd.cz/) a tam i výluky atd. Člověk by pak věděl, jestli si má třeba pospíšit, protože může stihnout autobus, nebo naopak zjistí, kde autobus stojí, a že má ještě čas.

Eva Kovářová (07. 06. 2017)

Dobry den, jsme z mestske casti Slavonin a nase deti navstevuji gymnazium Cajkovskeho a ZS Stupkova a ostatni instituce jako ZUS obor hudebni i vytvarny apod. Aby se deti dostaly do skol, ostatni obyvatele teto casti napriklad na nakup na Horni Lan ci do FN, musi jet bus.č.17 smerem do centra a tam presednout na jiny spoj. Tato cesta trva min. pul hodiny. Bylo by mozne, aby napr. spoj č.16, ktery zajiždí na Horni Lan z Tabuloveho vrchu, mel i zastavku nekde ve Slavonine? Na komisi mestske casti tuto situaci odmitaji resit a my rodice jsme nuceni deti vsude vozit autem, pritom bychom chteli, aby deti vyuzivali MHD.Dekuji za odpoved

Jitka (07. 06. 2017)

Dobry den, pridavam jeden namet. MHD Olomouc - Krelov - Horka. Chybi mi toto propojeni vzhledem k dojizdeni deti z Krelova do ZS v Horce. Timto bychom rozhodne znacne omezili vyuzivani automobilu, po teto trase.

Martina (25. 05. 2017)

Dobrý den, bylo by možné přidat autobus číslo 10 - na Gymnáziu Hejčín končí odpolední vyučování v 15:35 a poslední autobus jede v 15:11.Děkuji a přeji hodně spokojených zákazníků.

Aleš Pátek (21. 05. 2017)

1. Cestujete veřejnou dopravou? Ne jezdím převážně na kole, všechno je kousek. Jedu tak jednou za rok. 2. Považujete cestování veřejnou dopravou za cenově a časově výhodné? Cenově výhodné je, ale časově nikoli, na kole jsem všude mnohem rychleji. 3. Jsou vozidla DPMO a ostatních dopravců v dobrém stavu? Řekl bych, že ano, snaží se svůj park oživovat. 4. V čem vidíte nedostatky? Bezbariérovost a možnost vzít více kočárků, popřípadě kol do vozu. 5. Vnímáte problémy v bezbariérovosti zastávek nebo vozovém parku? Určitě by měli být zastávky bezbariérové, vozový park mi přijde dobrý. 6. Je cena jízdného přiměřená? Jak hodnotíte četnost a návaznost spojů? Cena je podle mě dobrá. 7. Obdržíte informace o dopravě, mimořádných situacích a výlukách včas? Ano, elektronický systém u každé zastávky, kdy jede nejbližší tramvaj, je super. 8. Je odbavení/přestup cestujících na přestupních uzlech komfortní a rychlé? Které přestupní uzly fungují dobře a kde jsou naopak nedostatky? Náměstí Hrdinů je nešikovný přestup. 9. Odpovídá prostředí zastávek požadavkům cestujících? Myslím si, že Tržnice potřebuje obnovu, Hlavní nádraží i když relativně nové není plně reprezentativní. 10. Využíváte služeb taxi? Funguje dobře nebo byste uvítali změnu? Nevyužívám, je drahá. Olomouc je malé město, kde se dá všude dobře dojít pěšky. 11. Používáte službu Uber nebo Liftago ? A jaký je váš postoj k těmto službám a inovacím v této oblasti? Myslím si, že je to dobré pro větší města. Olomouc je malá. Navíc si lidé tím moc nevydělají. 12. Co je na současném stavu veřejné dopravy nevyhovující a co naopak funguje dobře? Více bych informoval občany, že se dá jet na jednu jízdenku po Olomouckém kraji vlakem i tramvají. Myslím si, že je to dobrý tah, všechno sjednotit. Dobře funguje informační systém na zastávkách. Na pocitových mapách je spoustu zajímavých komentářů, které stojí za zpracování.

Pavel Weiser (21. 05. 2017)

Elektronické informační tabule na zastávkách jsou skvělé, ale na spoustě důležitých zastávek chybí. Mnohem levnější, než budovat další tabule bude zveřejnit tyto informace na jednoduché www stránce, respektive www stránkách v textovém režimu a v rozlišení pro mobilní telefony. Vyřešilo by se tím několik problémů najednou - budování nových tabulí, informace pro vozíčkáře a matky s kočárky, zlepšení plánování při zpožděních během dopravních​ špiček. I ten nejjednodušší mobil umí zobrazit jednoduchou webovou stránku a přesto, že je propojení tohoto systému s webem drahé, je levnější než budování dalších tabulí.

Jaroslav (20. 05. 2017)

Před nějakou dobou byly zveřejněny výhledy rozvoje tramvají - trasy do všech předměstí . Doufám , že k tomu nikdy nedojde ! Každému je jasné , jakou hrůzu by to přineslo / náklady , rozkopané komunikace , zhuštění provozu , hluk atd. /. Odstrašujícím příkladem bude 2. a 3. etapa linky do Slavonína ! Odborníci -- V Z B U Ď T E SE ! ! ! Existují jiná , ohleduplnější, ekonomičtější a též ekologická řešení ! ! ! Vzorem mohou být města provo- zující TROLEJBUSY , ELEKTROBUSY nebo PLYN . Provoz tramvají v centru - to je v pořádku , ale cpát je za každou cenu do všech předměstí ? Musíme věřit , že zvítězí zodpovědnost a odbornost ! ! !

Konečný Petr (16. 05. 2017)

Dobrý den, bydlíme ve starých hodolanech a postrádáme přímé spojení do Neředína. Veškeré tramvaje mimo č.4 končí na ulici Fibichova. Navrhuji tramvaj č. 7 nekončila na Fibichové, ale pokračovala do Pavloviček. Tuto změnu by uvítalo více lidí. S pozdravem Konečný Petr

David Bajnar (14. 05. 2017)

Dobrý den, moje připomínka se týká četnosti a návaznosti spojů.Konkrétně autobusové linky č.14. Obsluha zastávky "U Panelárny",ze směru "Povel"je vcelku žalostná.Když manželka začala tímto směrem dojíždět do práce,nedokázali jsme zajistit rozumnou ranní a odpolední dopravu tak,aby odpovídala osmihodinové pracovní době a možnost zajištění buď odvedení nebo vyzvednutí dětí ze školky.Jediné řešení proto byla doprava autem.Nyní na kole.(když počasí dovolí) Stejný problém vzniká u mne,když pracuji nedaleko Aholdu.Tedy opět autobusová linka č.14 Nejlepší a nejrychlejší dopravní prostředek je tedy kolo a náhradou je automobil.Vzhledem k počtu zaměstnanců dojíždějících za prací do obou míst a počtu osobních automobilů zaparkovaných v obou lokalitách, by mělo být pro projekt PUMMO zajímavé tento poměr, Auto/Bus, změnit.

Jiří Kvapil (13. 05. 2017)

Často cestuji MHD v Olomouci autobusovou linkou č.16. Na Nových Sadech na zastávce "U Kapličky" (Schweitzerova 99a) je autobusový přístřešek ve špatném stavu již několik let. Nyní, když v jeho blízkosti postavili několikaposchoďový obytný dům, přístřešek vyloženě hyzdí okolní prostředí. Také novinový stánek v přístřešku je delší dobu uzavřený a navíc v novém domě je trafika. Navrhuji rekonstrukci přístřešku. Je to také zájem i ostatních cestujících. Při dešti zatéká děravou střechou! Děkuji za odpověď Jiří Kvapil

Tonda (10. 05. 2017)

Dobrý den. Zanedbaný terminál u Hl.N. je již spíše ostudou, než vstupní branou města. Zašpiněné přístřešky, do kterých prší, kabely trčící z hodin a nefunkční světelné prahy volají po údžbě. Při výstavbě novvých investic by se mělo postupovat komplexně: Výstupní zastávka na Trnkové je v pořádku, ale kousek dál jíž chodci ve směru do sídliště přecházejí vozovku v nepříjemné zatáčce a po trávníku.

Tonda (10. 05. 2017)

Dobrý den. MHD jezdím často. Vozidla jsou čistá a v dobrém stavu. Bohužel kvůli letitému nezájmu města o výstavbu nové vozovny není požno pořídit modernější tramvaje. Je pěkné, že se letos budou rekonstruovat zastávky na Lipenské, ale frekventované zastávky např. Žižkovo nám., nebo U Bystřičky jsou stále bariérové. Situace v některých přestupních uzlech je zbytečně nedokonalá. Když se v zastávce pro 2 soupravy zastaví vozy 2 linek, řidič druhé soupravy neotevře dveře a neumožní přestup do první soupravy, přestože by se to dalo stihnout. ( např. Tržnice X3 na 7) Je záhadou, proč se 2. etapa TT na NS začne stavět po neuvěřitelných 5 letech. Navíc bez zbylého kousku 3. etapy. Ta má být zakončena klasickou smyčkou, tak že by umožnila provoz i ostatním tramvajím. Nevím, jak to oboustranky zvládnou po otevření 2. etapy. Rovněž by se ušetřilo za pak už zbytečné kolejové spojky.

Pavel (10. 05. 2017)

Mám dceru imobilní a používáme mobilní aplikaci jízdních řádů MHD Olomouc. Vadí mi a myslím, že to jde udělat, nejsou v jízdním řádu uvedeny značkou nízkopodlažní spoje, tudíž jdeme na zastávku a doufáme že pojede nízká tramvaj či autobus. Věřím, že by to potěšilo hodně lidí. Děkuji

Monika (04. 05. 2017)

Dobrý den, městskou hromadnou dopravu využívám denně, ať už k dojíždění do zaměstnání, nebo v osobním volnu. K Olomoucké MHD jako takové nemám žádné výtky. Ať už jde o stav vozidel či cenu jízdného, vše perfektní. Jediné, co mě napadá - nyní kvůli výluce jezdí tramvaj X3, která spojuje Novou Ulici-Trnkovu - výborný spoj. A potom ještě jízdenky, hodily by se nějaké např. půldenní, nebo několika hodinové na pojíždění po Olomouci, 40 minutová je málo a celodenní zase zbytečně moc. Monika

Jana Křistková (04. 05. 2017)

Chybí krytá zastávka na Lipenské.

Daniel Drahanský (07. 04. 2017)

Spojení mezi zastávkou Jablonského - Hlavní nádraží a Hlavní nádraží - Jablonského je nedostačující. Zrušili jste podstatné spoje a v některých částech dnech a večer jede autobus jen -2x za hodinu. Vzdálenost neodpovídá možnosti jít pěšky. V Černovíře žije hodně rodin s dětmi, je tu i internát a hodně mladých lidí. Obslužnost této oblasti je v součastné době nedostačující. Byli bychom rádi, kdybyste přidali spoje. Děkuji.

Lucie Krejčíková (07. 04. 2017)

Je pro nás hodně nepříjemné zrušení spojů ze zastávky Jablonského - Hlavní nádraží a Hlavní nádraží -Jablonského. Proluky mezi spoji jsou více jak 20 min. a často jede autobus jen 2x do hodiny. V Černovíře žije hodně rodin s dětmi, je tu internát a studenti a chcete po nás, abychom chodili několik km. pěšky?!

Ondřej (05. 04. 2017)

Systém veřejné dopravy v Olomouci funguje dobře, snesl by ale vylepšení v detailech zvyšujících plynulost a komfort. Například mě mrzí absence klimatizace v nových autobusech, měla by být také povinnou výbavou aktuálně objednávaných tramvají. Přidal bych přístřešků na zastávkách, rozšíření na všechny zastávky by si zasloužily také panely informující o odjezdech spojů. Dobře fungujícím uzlem je Hlavní nádraží, naopak například na Náměstí Hrdinů, Tržnici či Okresním soudu vnímám spíš bariéry v pohybu mezi zastávkami (úzké ostrůvky bránící pohodlnému průchodu, na Tržnici přechody pouze jako součást křižovatky při rychlém přestupu zdržují). Posílit by zasloužily večerní spoje od Hlavního nádraží zejména na konci víkendu a začátku týdne, kdy spousta studentů přijíždí do Olomouce vlakem, ale i jiné linky jezdí později večer hodně sporadicky, nebo končí brzy (např. linka 5 kolem sedmé a 7 těsně po ní). Služeb Uberu nebo Liftago sice nevyužívám, ale myslím, že není konstruktivní snažit se jim zabránit ve prospěch "klasických" taxislužeb.

Michal (27. 03. 2017)

Dobrý den, na autobusové zastávce Vejdovského na třídě Kosmonautů chybí přístřešek a lavičky pro cestující.


Komentáře - Veřejná doprava