DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Doprava, zvláště pak automobilová, má významný vliv na životní prostředí města a jeho okolí. K negativním dopadům dopravy na stav životního prostředí a kvalitu života ve městě patří výfukové emise, emise z otěrů brzd a pneumatik, sekundární emise (víření prachu), hluk a fragmentaci krajiny a uličního prostoru.


Jak můžete změnit vliv dopravy na životní prostředí v Olomouci?

Stačí nám ve formuláři níže odpovědět na některé z těchto otázek:


Jak by se mohl zlepšit stav ovzduší, znečištěný vlivem dopravy v okolí Vašeho bydliště?
Je v některých oblastech města nadměrný hluk způsobený dopravou? Co navrhujete pro zlepšení situace?
Které lokality by bylo dobré v souvislosti s dopravou oživit zelení?
Jak by mohla doprava přispět podle Vás ke zlepšení životního prostředí?

Napište nám prosím své připomínky a podněty, pomůžete změnit dopravu v Olomouci.

Zapojte se a vložte Váš komentář


Jméno *
E-mail (nebude na webu zveřejněn) *
Vaše zpráva *
Váš komentář bude zveřejněn až po potvrzení administrátorem webu.


Vaše komentáře

Michal (10. 06. 2017)

Vsichni vidime, jak je neumerne pretizena dopravni tepna v centru, tj.tr.Svobody od Namesti Hrdinu po Okresni soud.Na soucasny srav doplaci take zoufaly srav vozovky,ktera neni prizpusobena takovemu pretizeni a je nutne ji neustale opravovat.Davam k zamysleni,zda se nechytit za nos a vdechnout zivot puvodnim planum Sitteho,ktery navrhoval tr.Svobody jako promenadu pro pesi.Dovedu si predstavit,ze by projizdela pouze tramvaj,v miste byvaleho vodniho toku pas zelene a chodniky.

Eva Vysloužilová (22. 05. 2017)

Vítáme iniciativu města věnovat zvýšenou péči kvalitě našeho života, bez nadměrného hluku, znečišťování způsobeného dopravou, znehodnocení bydlení nekompetentními řešeními. Vedle hlavních ulic je nezbytné věnovat pozornost dopravě i v bočních, v našem případě "slepých ulicích" (V Hlinkách), z nichž se stávají celodenní parkoviště (nebo i odkladiště nepoužívaných aut), která brzdí normální provoz. Řidiči tak využívají k vjezdu či výjezdu z ulice často i chodník u rodinných domků, který plní funkci jízdního pruhu. Do loňského roku, než Technické služby na naši žádost část zdemolovaného chodníku opravily, sloužil tento často i k běžnému parkování automobilů různé tonáže bez ohledu na skutečnost, že v uvedeném místě se nachází hydrant. Kvalitu bydlení značně narušilo zásobování nově vzniklých podnikatelských objektů, do nichž je zboží dováženo těžkými nákladními auty. Zničený povrch vozovky, zničený asfaltový povrch kanalizačních přípojek, který si majitelé rodinných domků museli zhotovit na své náklady, zvýšená prašnost, enormní nárůst počtů automobilů, nepřiměřená rychlost aj. Vzhledem k tomu, že ulice sousedí s hřištěm, vybudovaným s přispěním EU a využívaným mateřskou i základní školou, stálo by za úvahu problém dořešit. Tato ulice nebyla na takový provoz dimenzována a její současný nekvalitní povrch a nebezpečný dopravní ruch vyhánějí cyklisty na chodník mezi chodce. Nestálo by za úvahu zbudovat vedle chodníku i cyklistický pruh, který by navázal na pruh na ulici Hněvotínské a např. děti by mohly bezpečně dojet do školy? Momentálně jsou zde v provozu již tři parkoviště, čtvrtým je ulice a páté se zrovna buduje z ukrojené veřejné zeleně. Tímto směrem by se zlepšování kvality spokojeného života v Olomouci asi nadále ubírat nemělo. Nad problémem se zamýšleli se dlouholetí občané Olomouce manželé Vysloužilovi

Aleš Pátek (21. 05. 2017)

1. Trápí Vás stav ovzduší v okolí Vašeho bydliště? Myslíte si, že je znečištěné ovzduší způsobenou dopravou? Částečně ano, měli bychom se více zamyslet nad naší budoucností a začít jezdit na kole a chodit více pěšky. 2. Je v některých oblastech města nadměrný hluk způsobený dopravou? Co tento hluk způsobuje? Ano, nejen auta, ale i tramvaje v úzkých uličkách města způsobují hluk, ale i to, že padají římsy, zdivo a další. 3. Jak by se měly problémy se znečištěním a hlukem způsobené dopravou podle Vás řešit? Existuje systém, kdy mohou majitelé aut vyjíždět jenom některé dny v týdnu.

Dan Vejrosta (20. 05. 2017)

Dobrý den, přestože se nejedná o žádný nový objev, rád bych připomenul nezbytnost výstavby východní tangenty města. Bydlím na Pavlovické a po většinu dne mám před domem kolonu kamionů, díky čemuž se dá málokdy na ulici normálně dýchat.

Petr Hlavík (05. 05. 2017)

Změnu stavu ovzduší, nadměrného hluku, znečišťováním způsobeném dopravou a tím znehodnocením bydlení, může změnit pouze ten, kdo takovou situaci zavinil. V našem případě je to úředník magistrátu za podpory primátora, který lživým zdůvodněním svévolně i přes odpor obyvatel klidné části města nechal úzké ulice zjednosměrnit a tím proměnit v rušné parkoviště vozidel zde nebydlících obyvatel. Jedná se o prostor rodinných domků a vilek mezi ulicemi Dobrovského, Lazeckou a Mlýnským potokem. Krajský úřad po stížnosti takové špatné rozhodnutí magistrátu zrušil. Magistrát nejedná v zájmu obyvatel, ale o své vlastní. Je dobré začít u sebe a potom u ostatních. Pěší zóna kolem radnice je rušnější, než křižovatka u Drápala. Tím nemyslím nutné zásobování obchodů.

Tomáš Mádr (05. 05. 2017)

Ad znečištění a hluk - primárním řešením by měla být větší plynulost dopravy. Jedna z věcí, jak toto vylepšit, je dořešit tranzit tak, aby nemusel projíždět městem. V takovém případě ubyde i dopravy ve městě, tak zbylá se rozředí podle toho, jak řidiči potřebují, nikoliv podle toho, jaké jsou kde zrovna zácpy. Druhá věc které může pomoci, ale Olomouc je na to relativně malé město, jsou interaktivní tabule, přesměrovávající dopravu podle toho, jaký je dojezdový čas, nikoliv pouze podle vzdáleností.

Tomáš Mádr (05. 05. 2017)

Ad nákladní vozidla jinak než na naftu - výběr vozidel typu dodávka, které nejsou na naftu je minimální, u vozidel větších téměř nulový. Elektromobily jsou v současné době reálně použitelné pouze pro "rozvoz po městě" - viz. Deutche Post a jejich vlastní konstrukce elektromobilu. Pokud je potřeba větší akční rádius - např. v rozsahu okresu, tak je dojezd v současném stavu techniky již nevyhovující. Dokud bez dotací nebudou vozidla konkurenceschopná, tak není co řešit. Jakmile budou, dá se předpokládat, že si je jejich uživatelé v rámci postupné výměny vozového parku pořídí.

Tomáš Mádr (05. 05. 2017)

Ad nízkoemisní zóna - jednoznačně ne. Je to retroaktivita práva nejhlubšího ražení. Majitelé si auta pořídili v nějaké době a k nějakému účelu. Tato auta splňují platné normy (tedy normy platné při vzniku těch aut), což pravidelně kontroluje STK. Nízkoemisní zónou bychom jim tuto investici principiálně zmařili. Pokud je potřeba řešit emise vozidel, tak nabídnout jiné řešení než auta - lepší. Nikoliv takové, které stávající postupy ztíží. To totiž nesměřuje k dlouhodobě udržitelnému rozvoji, ale pouze k restrikcím. Navíc z informací ze západní Evropy, kde již tato omezení zavedli, není jednoznačně jasné, že emisní zóny něčemu vůbec pomohly, kromě výrobců nových aut. Výměna plně funkčního vozidla za novější, nemusí být nutně ekologicky výhodná - nové auto je potřeba vyrobit. Ad nebezpečnost - opravit povrchy komunikací do stavu, aby se všichni, kdo po nich jedou nebo jdou nemuseli bát zranění nebo škody (výtluky, propadlé silnice, ...), a mohli se věnovat provozu, namísto kličkování mezi dírami. Ad carsharing a podobné - proč ne, pokud někdo nabídne systém, který bude funkční bez dotací a tím tedy nebude nutit k přispívání na systém všechny plátce daní. Již dnes využívám služeb půjčoven přívěsných vozíků.


Komentáře - Doprava a životní prostředí