DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Doprava, zvláště pak automobilová, má významný vliv na životní prostředí města a jeho okolí. K negativním dopadům dopravy na stav životního prostředí a kvalitu života ve městě patří výfukové emise, emise z otěrů brzd a pneumatik, sekundární emise (víření prachu), hluk a fragmentaci krajiny a uličního prostoru.


Jak můžete změnit vliv dopravy na životní prostředí v Olomouci?

Stačí nám ve formuláři níže odpovědět na některé z těchto otázek:


Trápí Vás stav ovzduší v okolí Vašeho bydliště? Myslíte si, že je znečištěné ovzduší způsobenou dopravou?
Je v některých oblastech města nadměrný hluk způsobený dopravou? Co tento hluk způsobuje?
Jak by se měly problémy se znečištěním a hlukem způsobené dopravou podle Vás řešit?

Napište nám prosím své připomínky a podněty, pomůžete změnit dopravu v Olomouci.

Zapojte se a vložte Váš komentář


Jméno *
E-mail (nebude na webu zveřejněn) *
Vaše zpráva *
Váš komentář bude zveřejněn až po potvrzení administrátorem webu.


Vaše komentáře

Petr Hlavík (05. 05. 2017)

Změnu stavu ovzduší, nadměrného hluku, znečišťováním způsobeném dopravou a tím znehodnocením bydlení, může změnit pouze ten, kdo takovou situaci zavinil. V našem případě je to úředník magistrátu za podpory primátora, který lživým zdůvodněním svévolně i přes odpor obyvatel klidné části města nechal úzké ulice zjednosměrnit a tím proměnit v rušné parkoviště vozidel zde nebydlících obyvatel. Jedná se o prostor rodinných domků a vilek mezi ulicemi Dobrovského, Lazeckou a Mlýnským potokem. Krajský úřad po stížnosti takové špatné rozhodnutí magistrátu zrušil. Magistrát nejedná v zájmu obyvatel, ale o své vlastní. Je dobré začít u sebe a potom u ostatních. Pěší zóna kolem radnice je rušnější, než křižovatka u Drápala. Tím nemyslím nutné zásobování obchodů.

Tomáš Mádr (05. 05. 2017)

Ad znečištění a hluk - primárním řešením by měla být větší plynulost dopravy. Jedna z věcí, jak toto vylepšit, je dořešit tranzit tak, aby nemusel projíždět městem. V takovém případě ubyde i dopravy ve městě, tak zbylá se rozředí podle toho, jak řidiči potřebují, nikoliv podle toho, jaké jsou kde zrovna zácpy. Druhá věc které může pomoci, ale Olomouc je na to relativně malé město, jsou interaktivní tabule, přesměrovávající dopravu podle toho, jaký je dojezdový čas, nikoliv pouze podle vzdáleností.

Tomáš Mádr (05. 05. 2017)

Ad nákladní vozidla jinak než na naftu - výběr vozidel typu dodávka, které nejsou na naftu je minimální, u vozidel větších téměř nulový. Elektromobily jsou v současné době reálně použitelné pouze pro "rozvoz po městě" - viz. Deutche Post a jejich vlastní konstrukce elektromobilu. Pokud je potřeba větší akční rádius - např. v rozsahu okresu, tak je dojezd v současném stavu techniky již nevyhovující. Dokud bez dotací nebudou vozidla konkurenceschopná, tak není co řešit. Jakmile budou, dá se předpokládat, že si je jejich uživatelé v rámci postupné výměny vozového parku pořídí.

Tomáš Mádr (05. 05. 2017)

Ad nízkoemisní zóna - jednoznačně ne. Je to retroaktivita práva nejhlubšího ražení. Majitelé si auta pořídili v nějaké době a k nějakému účelu. Tato auta splňují platné normy (tedy normy platné při vzniku těch aut), což pravidelně kontroluje STK. Nízkoemisní zónou bychom jim tuto investici principiálně zmařili. Pokud je potřeba řešit emise vozidel, tak nabídnout jiné řešení než auta - lepší. Nikoliv takové, které stávající postupy ztíží. To totiž nesměřuje k dlouhodobě udržitelnému rozvoji, ale pouze k restrikcím. Navíc z informací ze západní Evropy, kde již tato omezení zavedli, není jednoznačně jasné, že emisní zóny něčemu vůbec pomohly, kromě výrobců nových aut. Výměna plně funkčního vozidla za novější, nemusí být nutně ekologicky výhodná - nové auto je potřeba vyrobit. Ad nebezpečnost - opravit povrchy komunikací do stavu, aby se všichni, kdo po nich jedou nebo jdou nemuseli bát zranění nebo škody (výtluky, propadlé silnice, ...), a mohli se věnovat provozu, namísto kličkování mezi dírami. Ad carsharing a podobné - proč ne, pokud někdo nabídne systém, který bude funkční bez dotací a tím tedy nebude nutit k přispívání na systém všechny plátce daní. Již dnes využívám služeb půjčoven přívěsných vozíků.


Komentáře - Doprava a životní prostředí