Jezdíme po světě a našli jsme inspiraci pro Olomouc

Vídeň

V čem spočívá kouzlo Vídně? Mají angažované a osvícené politiky. Kupříkladu, kdyby to řekl někdo z našich radních, budeme rádi. "Je to důležité pro psychické zdraví našich spoluobčanů. Aktivní a pravidelný pohyb na vzduchu také posiluje imunitu, tak důležitou v době virové pandemie," říká náměstkyně vídeňského starosty Birgin Hebein a dodává: "Každý druhý člověk žijící ve Vídni nemá balkón, terasu nebo zahrádku, na které by se mohl trochu nadýchat čerstvého vzduchu. Zbývá tedy pohyb ve veřejném prostoru. A k tomu, aby lidé mohli omezit šíření viru, jim potřebujeme dát více místa. Je to v zájmu zdraví nás všech."

Chytrá města tak v době krize upřesnostňují lidi před plechem a přerozdělují uliční prostor ve prospěch aktivního pohybu.

P.S. "Bezmála 38% všech chodníků ve Vídni je užších než dva metry, které se v době pandemie viru #covid19 doporučují jako bezpečný odstup," upozorňují kolegové z rakouského institutu VCÖ. Spolková vláda kvůli tomu narychlo změnila legislativu a od čtvrtečního večera umožňuje městům bez zbytečných průtahů ihned zřizovat dočasné pěší zóny pro pohyb lidí pěšky i na kole tam, kde jsou dnes ulice pro auta. Očekává se, že víděňská radnice jich hned několik otevře v nejbližších dnech, další města v Rakousku to také připravují.
Video si prosím pusťte zde.


Amstelveld, Amsterdam

Má smysl obětovat to nejcennější, co města mají - tedy veřejný prostor - spíše plechu, nebo je lepší otevřít ho lidem? Kde vzkvétá byznys, pulsuje život, kde vzniká bohatství i "obyčejná" pohoda? Takovou proměnou prošel Amstelveld v nizozemském Amsterdamu mezi roky 1971 a 2015. Také najdete ve svém městě prostranství, kterým by to takhle slušelo lépe? A kdy to řeknete či napíšete svým radním?


Kodaň

Příklad z Kodaně a slova někdejšího náměstka starosty pro dopravu nabízejí jiný postup a Morten Kobell to popisuje srozumitelně: "Celá první síť cyklostezek v Kodani nás stála tolik, jako zhruba tři kilometry z už naprojektované dálnice kolem města." Dnes jezdí v Kodani na kole, ať už do práce nebo do školy, šest z deseti obyvatel dánské metropole.

Morten Kabell přitom vždy zdůrazňuje: "Nemyslete si, lidé v Kodani jsou stejně pohodlní a leniví jako kdekoliv na světě. My jsme jen udělali z dopravy po městě na kole tu nejjednodušší věc pod sluncem, takže dnes je to přirozená první volba v létě v zimě, pro děti, dospělé i seniory." Výzkum dánského ministerstva dopravy dokonce spočítal, že zatímco každý kilometr, který lidé ujedou v Dánsku na kole, přinese společnosti 26 centů, na každý kilometr, který lidé ujedou autem, celá společnost ještě doplácí 89 centů.